Voorbij het religieuze conflict. Kopten in Egypte

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Geschiedenis, Politiek & Samenleving, Religie & Zingeving

Analyse

De Kopten in Egypte vormen de grootste christelijke gemeenschap in het Midden-Oosten. Onder druk van de verslechterde economische omstandigheden en spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen hebben veel Koptische Egyptenaren hun heil in het buitenland gezocht. Westerse media en buitenlandse Koptische organisaties leggen de nadruk op incidenten waarbij Kopten slachtoffer zijn van agressie door moslims. De werkelijkheid is een stuk genuanceerder.

Gepubliceerd in 2010/2 Christenen in het Midden-Oosten

Egypte kent een rijke christelijke traditie. Het christendom kreeg er al in de eerste eeuw na Christus voet aan de grond en veel bijbelverhalen spelen zich af in het land langs de Nijl. Deze bijbelse locaties worden in Egypte vaak gememoreerd met kerken en kloosters en vormen een populair bedevaartsoord voor Kopten. Er zijn zelfs speciale Koptenreizen langs deze hotspots.

Kopten beschouwen de evangelist Marcus als de stichter en de eerste bisschop van de Koptisch Orthodoxe kerk. Met het uitroepen van het christendom tot de staatsgodsdienst in het West- en Oost- Romeinse Rijk in de vierde eeuw, groeide in Egypte de drang om af te rekenen met het heidense verleden. Er kwamen wetten die de oude Egyptische gebruiken verboden en de sluiting van de tempels verordonneerden. De groeiende intolerantie leidde onder meer tot de verwoesting van het Serapeum in Alexandrië en de moord op de heidense filosofe Hypatia in 415. Ook de joodse inwoners van Alexandrië werden het slachtoffer van de toenemende onverdraagzaamheid.

Tegelijkertijd begonnen de Egyptische christenen zich steeds meer te verzetten tegen de richtlijnen uit Constantinopel, die ze als bemoeizuchtig en onderdrukkend ervoeren. Als reactie ontwikkelde de Koptische kerk zich tot een nationale kerk met zeer uitgesproken liturgische, theologische en spirituele kenmerken. Het Grieks, de taal van de Byzantijnse ‘onderdrukkers’ werd verworpen en het Oud Egyptisch waaruit het moderne Koptisch zich ontwikkelde, werd de nieuwe kerkelijke taal. Ook tegenwoordig wordt het Koptisch nog in de liturgie gebruikt, terwijl de preken in het Arabisch zijn.

Verder lezen? Dit nummer is helaas uitverkocht, maar u kan het nummer binnenkort digitaal aankopen via de webshop.

Paus Shenouda III. Foto: Wikimedia Commons

Saskia Bosch en Rena Netjes

Saskia Bosch is journaliste en Egyptologe. Rena Netjes is arabiste en Midden-Oostenkenner, en woont in Cairo (ZemZem 2010/2).

More Posts

Door Saskia Bosch en Rena Netjes

Saskia Bosch is journaliste en Egyptologe. Rena Netjes is arabiste en Midden-Oostenkenner, en woont in Cairo (ZemZem 2010/2).

Wat leuk dat u geïnteresseerd bent in ZemZem!

Vaste lezer worden? U kunt in onze webshop een jaarabonnement afsluiten (22,50 per jaar). Ook kunt u hier losse nummers bestellen.