Sprinkhanen snacken met de Profeet: entomofagie en de islam

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Geschiedenis, Religie & Zingeving

Insecten eten wordt geopperd als een manier om de toenemende wereldbevolking van duurzame proteïne te voorzien. Maar in Nederland en België vinden de meeste mensen het idee om insecten te eten vooralsnog eng en abject. Ook veel Nederlandse moslims keuren het eten van insecten af, waarbij vaak wordt verwezen naar de islam. Toch is het duidelijk dat er in de islamitische wereld met smaak insecten werden en wórden gegeten. Dus hoe zit dat nu precies met entomofagie – het eten van insecten – en de islam?

Gepubliceerd in 2024/1 Een kijkje in de keuken

De Nederlandse Wikipediapagina over halal en haram is onverbiddelijk: insecten zijn zonder meer haram. Vergelijkbare uitspraken komen we tegen op populaire sites met advies voor jonge gelovigen. Maar op de markten van Java, waar 99% van de bevolking moslim is, zijn krekels, sprinkhanen, bijenlarven en de larven van sagokevers in overvloed te koop. En ook in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA), waartoe dit artikel zich beperkt, is de consumptie van op zijn minst vijftien verschillende insectensoorten gedocumenteerd.

Sprinkhaaneters

‘Sprinkhaaneters’ is een van de lievere spotnamen die de Perzen van oudsher voor de Arabieren gebruiken. Het verwijst naar de gewoonte in veel delen van de Arabische wereld om sprinkhanen te eten — dit, zo wordt geïmpliceerd, in tegenstelling tot de ‘beschaafde’ Perzische wereld. Helemaal gepast is die spot niet, want ook in sommige delen van het huidige Iran werd graag een sprinkhaantje genuttigd.

Tegenwoordig worden er in de gehele MENA-regio waarschijnlijk nog vijf verschillende sprinkhaansoorten gegeten, vooral in delen van Noord-Afrika, het Arabisch Schiereiland en de noordelijke Golfregio.

Verder lezen? Bestel het nummer in onze webshop.

Karangmojo, Gunung Kidul, Yogyakarta. Photo by Aris Sanjaya/CIFOR, via Flickr

Willem Flinterman

Willem Flinterman is als historicus gespecialiseerd in de cultuurgeschiedenis van de MENA-regio. Daarnaast is hij met zijn initiatief worms@work, een kleine circulaire meelwormboerderij, actief betrokken bij de verduurzaming van het voedselsysteem (ZemZem 2024/1).

More Posts

Door Willem Flinterman

Willem Flinterman is als historicus gespecialiseerd in de cultuurgeschiedenis van de MENA-regio. Daarnaast is hij met zijn initiatief worms@work, een kleine circulaire meelwormboerderij, actief betrokken bij de verduurzaming van het voedselsysteem (ZemZem 2024/1).

Wat leuk dat u geïnteresseerd bent in ZemZem!

Vaste lezer worden? U kunt in onze webshop een jaarabonnement afsluiten (22,50 per jaar). Ook kunt u hier losse nummers bestellen.