Vandaag is het samaʿ: Rumi en poëzie, muziek en dans

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Geschiedenis, Kunst & Cultuur, Literatuur, Religie & Zingeving

Voor de derwisjen is de extase die wordt bereikt door ritme en beweging een uiting van de totale overgave aan God. Deze praktijk vindt zijn oorsprong bij Rumi, die poëzie, muziek en dans noodzakelijk vond voor een totale overgave aan God.

Drie mensen dansen de derwisj-dans. Foto: revac film’s & photography, via Pexels
نورست شعاعست و شعاعست و شعاعامروز سماعست و سماعست و سماع
از عقل وداعست و وداعست و وداعاین عشق مطاعست و مطاعست و مطاع

Vandaag is het sama‘, sama‘, sama‘!

Er is licht, straling, straling, straling!

Deze liefde wordt openbaar, openbaar, openbaar!

Zij zegt het intellect vaarwel, vaarwel, vaarwel!

(Divan, Vol. 8, p. 177, kwatrijn 1046, vertaling Rokus de Groot)

Dit kwatrijn nodigt ons om uit deel te nemen aan samaʿ, dat ‘luisteren’ in spirituele zin betekent. Samaʿ is de soefi-uiting in poëzie, muziek en werveling en is erop gericht om deelnemers ontvankelijk te maken voor de aanwezigheid van de goddelijke Geliefde. De woordherhaling in het gedicht maakt de extase van de samaʿ hoorbaar en tegelijkertijd wekt de woordherhaling zelf de extase op. Samaʿ neemt ons mee in de overgang van betekenis naar klank, van kennis naar overgave. In zijn weidse beknoptheid is dit kwatrijn als een druppel waarin een hele oceaan is vertegenwoordigd.

Dronkenschap

Rumi verwijst in zijn poëzie vaak naar de ervaring van samaʿ als een staat van dronkenschap. Hij nodigt mensen uit om alle verstandelijke overwegingen te laten vallen. Deze praktijk van ‘de wervelende derwisjen’, waar hij zich van harte aan overgaf, wordt tot op de dag van vandaag beoefend door de Turkse Mevlevi-orde.

Meer lezen? Bestel het Ruminummer in de webshop.

Rokus de Groot

Rokus de Groot is emeritus hoogleraar muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, componist en schrijver. Hij doet onderzoek naar compositietechnieken en esthetiek van eigentijdse muziek, met bijzondere aandacht voor de interactie tussen verschillende culturele tradities. Ook bestudeert hij het metaforisch gebruik van muziektermen, zoals meerstemmigheid, bijvoorbeeld in het werk van Edward Said. Hij schreef composities op Perzische teksten, van Rumi, Nezami, Omar Khayyam en Zhale, vaak in verbinding met Europese mystieke teksten, zoals van Johannes van het Kruis.

More Posts

Door Rokus de Groot

Rokus de Groot is emeritus hoogleraar muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, componist en schrijver. Hij doet onderzoek naar compositietechnieken en esthetiek van eigentijdse muziek, met bijzondere aandacht voor de interactie tussen verschillende culturele tradities. Ook bestudeert hij het metaforisch gebruik van muziektermen, zoals meerstemmigheid, bijvoorbeeld in het werk van Edward Said. Hij schreef composities op Perzische teksten, van Rumi, Nezami, Omar Khayyam en Zhale, vaak in verbinding met Europese mystieke teksten, zoals van Johannes van het Kruis.

Wat leuk dat u geïnteresseerd bent in ZemZem!

Vaste lezer worden? U kunt in onze webshop een jaarabonnement afsluiten (22,50 per jaar). Ook kunt u hier losse nummers bestellen.