Hafez rouwt om zijn kind

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Geschiedenis, Literatuur, Religie & Zingeving

Hafez is bij uitstek de dichter van het gewone volk in Perzisch sprekende landen. Welhaast iedereen kent een aantal versregels uit het hoofd. Hij is een metgezel van de Perzen van geboorte tot dood. Zijn gedichten worden gereciteerd op school, bij familiebijeenkomsten en onder vrienden. Ze worden gezongen in popliedjes en aangehaald in films. Asghar Seyed-Gohrab portretteert Hafez aan de hand van een gedicht.

Gepubliceerd in 2022/1 Er was eens…

Op 17 januari 2020 was ik blij verrast toen ik een bijzonder handschrift van de Perzische dichter Hafez in het Nederlandse ochtendjournaal zag. Het ging om een unieke vondst van kunstdetective Arthur Brands. Brands domineerde het nieuws met koppen als ‘Kunstdetective Brands vindt gestolen dichtbundel, met Iraanse geheime dienst op de hielen.’[1] Op zijn website publiceerde hij erover onder de titel ‘The book of Ḥāfiẓ: The search for the book of Ḥāfiẓ; the Persian Shakespeare.’[2] Het ging hier om een handschrift uit 1462/3 met een waarde, zo werd gezegd, van één miljoen euro. Ik werd ook gebeld om commentaar te leveren op het handschrift dat ik nooit had gezien, maar over Hafez en zijn oeuvre kon ik wel wat vertellen.

Hafez (Shiraz, 1315-1390) is springlevend in de Perzischtalige wereld. Hij is een volksdichter par excellence. Van geen andere dichter is het graf zo druk bezocht als van Hafez, waar menig bezoeker hem om een zegening vraagt. Hafez is een nationaal icoon en symbool voor de Perzische identiteit. Hij is zeker de meest gelezen dichter van alle tijden in de Perzischtalige wereld. Vergeleken met andere Perzische dichters, die tienduizenden versregels hebben geschreven, is Hafez’ oeuvre eigenlijk zeer bescheiden: zijn belangrijkste werk bestaat uit een verzameling van zo’n 500 lyrische gedichten (ghazals).

Afb. 2: De begrafenis van Esfandiyar, folio van een Shah-name (‘Boek der Koningen’, voltooid in 1010); het handschrift is vervaardigd omstreeks 1330. Dit is een blad uit het Al-Khanid-handschrift, bekend als de Grote Mongoolse Shah-name, dat de begrafenisstoet van de Perzische held Esfandiyar verbeeldt. De baar wordt vergezeld door een groep rouwenden, die wenen en aan hun haren trekken. Het losse haar is een teken van rouw. Collectie Abu l-Qasim Firdausi, Metropolitan Museum of Art

Verder lezen? Het nieuwe nummer verschijnt op 21 juni 2022 en is nu met korting te bestellen in onze webshop (pre-order).

[1] “Kunstdetective Brand vindt gestolen dichtbundel, met Iraanse geheime dienst op de hielen,” RTL Nieuws, 17 januari 2020. Voor het laatste geraadpleegd op 31 maart 2022 via www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4988871/iraanse-dichtbundel-arthur-brand.
[2] Zie www.arthurbrand.com/track-record/book-of-hafez/ (voor het laatst geraadpleegd op 31 maart 2022).

Wat leuk dat u geïnteresseerd bent in ZemZem!

Vaste lezer worden? U kunt in onze webshop een jaarabonnement afsluiten (22,50 per jaar). Ook kunt u hier losse nummers bestellen.