Beeldcultuur

Beeldcultuur

Afgelopen juni werd tijdens de strijd in de Iraakse stad Mosul de twaalfde eeuwse al-Nurimoskee opgeblazen, vernoemd naar de leider Nur al-Din Zengi die streed tegen de Europese kruisvaarders. is werd verantwoordelijk gehouden voor de vernietiging van de moskee, al heeft de beweging iedere betrokkenheid ontkend.

In augustus werd daarnaast door het Internationaal Strafhof voor het eerst in de geschiedenis een boete opgelegd voor de vernietiging van cultureel erfgoed. Een Malinese jihadist kreeg voor zijn betrokkenheid bij het slopen van negen mausolea en een moskeedeur in Timboektoe in 2012 een boete opgelegd van 2,7 miljoen euro. Het Internationaal Strafhof had hem al tot een gevangenisstraf van negen jaar veroordeeld.

De binnenplaatsje van Amna Suraka, waar artillerie staat tentoongesteld

De complexiteit van het herdenken van oorlog

De sculpturen in het nationale museum representeren het lijden en de verschrikkelijke levensomstandigheden van de overwegend mannelijke gedetineerden die in het gebouw gevangen zaten. In de vrouwenafdeling van de gevangenis treft men enkel een sculptuur van een vrouw aan. Deze vrouw staat in een hoek van de cel en is gekleed in rafelige traditionele Koerdische klederdracht. Aan haar been klampt zich een kind vast.

Muskistraat, Caïro

De Egyptisch-joodse krant al-Shams over nazisme en antisemitisme

De auteurs van al-Shams spiegelden de opkomst van het nazisme en de toenemende Jodenvervolging in Europa aan hun idealistische visie op de positie van joden in het Arabische Oosten. De Arabische taal en cultuur vormden volgens hen een verbindende factor tussen joden, moslims en christenen in Egypte en het Midden-Oosten en een belangrijke sleutel tot modernisering en integratie. Met deze visie formuleerden de schrijvers ook een reactie op de opkomst van radicale nationalistische bewegingen die de loyaliteit van joden aan Egypte in twijfel trokken.

Jozef als slaaf verkocht, Takiyya Muawin al-Mulk, 1879, Kermanshah, Iran

Het Jozefverhaal en de Perzische mythe van de wijnbouw

​De Joodse, Griekse, Arabische en Perzische culturen putten alle uit dit gedeelde Midden-Oosterse erfgoed. Hier wijs ik op de opvallende overeenkomsten tussen het verhaal van Jozef, zoals bekend uit Bijbel en Koran, en een mythe over de wijnbouw uit de Perzisch-islamitische wijnpoëzie. De parallellen tussen het Jozefverhaal en deze wijnmythe leiden tot de volgende vraag.