1
min leestijd
A- A+

Recensie ‘Trembling Landscapes. Between Reality and Fiction’


Recensie ‘Trembling Landscapes. Between Reality and Fiction’

" "

Ali Cherri, Trembling Landscapes, 2016. Courtesy of Barjeel Art Foundation, Sharjah.

Beelden op tv tonen hoe burgers na de explosie in de haven van Beiroet op 4 augustus rillend op gebroken betonblokken tussen geroeste staaldraden en glasscherven staren naar de hemel die langzaam grijs kleurt. Het lijkt alsof ze zich afvragen hoe dat grijs gaat passen bij de cederwouden, het verstrekkende gebergte en de Middellandse Zee waar ze zo vaak over zingen. In Libanese klaagliederen helpt de verwijzing naar die drie om het oneindige leed te verwoorden. En soms definieert men intens geluk of trots ermee, bijvoorbeeld tijdens een bruiloft. Landschap, onderhevig aan politieke en geografische grenzen, helpt in het algemeen onbegrensde emoties uit te drukken. Emoties die sterk gekoppeld zijn aan bijvoorbeeld identiteit, verbeelding en afrekening met het verleden.

Dit najaar presenteert Eye Filmmuseum in Amsterdam een groepstentoonstelling waarin vooraanstaande film- en videokunstenaars met wortels in het Midden-Oosten het onderwerp landschap verkennen en opnieuw definiëren. Zij bieden nieuwe contexten en een ongewone kijk op talloze complexe kwesties als geografie, conflict en burgerschap. Bezoekers van de tentoonstelling worden gestimuleerd om na te denken over schoonheid, ideologie en macht als wezenlijke onderdelen van landschap, dat in deze tentoonstelling een veelzijdige stijlfiguur is.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan Trembling Landscapes, een reeks litho’s uit 2014–2016 van Ali Cherri. Op de plattegronden van zes metropolen geeft Cherri politieke en geologische breuklijnen weer, waardoor het werk bijna een samenvatting is van de tentoonstelling. In alle tentoongestelde werken worden zware onderwerpen namelijk op een poëtische manier behandeld.

" "Mohamad Hafeda, still uit Sewing Borders, 2017.

Neem tijdens je bezoek de tijd om Mohamad Hafeda’s film Sewing Borders (2017) te bekijken, mijn favoriet! Hafeda’s werk richt zich op grenzen, ontheemding en bewegingsvrijheid. In Sewing Borders geeft hij een nieuwe invulling aan land- en stadskaarten. Daarvoor werkte hij samen met inwoners van Beiroet die een andere achtergrond hebben dan Libanees. Hafeda’s kaarten laten zien hoe deze ontheemden denken over ruimtelijke, tijdsbepaalde en historische grenzen.

De tentoonstelling is samengesteld door Nat Muller, in samenwerking met Jaap Guldemond en Marente Bloemheuvel, en omvat werken van Basel Abbas & Ruanne Abou Rahme, Heba Y. Amin, Jananne Al-Ani, Ali Cherri, Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Mohamad Hafeda, Larissa Sansour, Hrair Sarkissian en Wael Shawky. Trembling Landscapes. Between Reality and Fiction is tot 3 januari 2021 te zien in Eye Filmmuseum in Amsterdam. Raadpleeg eyefilm.nl voor het boeiende programma dat het museum bij deze tentoonstelling organiseert.

Birkan Calik is redacteur van ZemZem.

Win nu twee vrijkaartjes voor de tentoonstelling in Eye!
ZemZem geeft tien keer twee vrijkaartjes weg. Zemzem-abonnees kunnen hier hun naam en emailadres invullen tot 10 oktober. Winnaars van de loting worden bekendgemaakt op 12 oktober.